ECOstyle krijgt B Corp Certificering 🏆 | ECOstyle

Door de drukte in de feestdagenperiode bij pakketbezorgers kan je levering langer duren dan je van ons gewend bent, excuses voor het ongemak.

ECOstyle krijgt B Corp Certificering voor haar merken ECOstyle, ECOstyle Professional, Vitalstyle en John & Co

16/10/20244 min lezen
ECOstyle krijgt B Corp Certificering voor haar merken ECOstyle, ECOstyle Professional, Vitalstyle en John & Co

ECOstyle staat al bijna 55 jaar voor het herstellen en behouden van de natuurlijke balans voor plant en dier. Vanuit de basis in Oosterwolde is ECOstyle de afgelopen decennia van een Fries familiebedrijf uitgegroeid tot een internationaal opererende onderneming met vestigingen in België en Denemarken. De nu toegekende B Corp Certificering kan worden gezien als een bevestiging van de prominente positie van ECOstyle op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen, en onderstreept de stappen die het bedrijf de afgelopen jaren heeft gemaakt.


“We zijn vanzelfsprekend ontzettend trots op deze certificering. Het streven van B Corp om de wereld beter achter te laten voor toekomstige generaties is precies waar ECOstyle al meer dan een halve eeuw voor staat”, zegt CEO Martine Olijslagers-Kuip.

Eerste bedrijf binnen de categorie met B Corp Certificering

De B Corp Certificering is een erkenning voor bedrijven die hoge standaarden hanteren op het gebied van duurzaamheid, transparante bedrijfsvoering en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De toekenning bevestigt ECOstyle's voortdurende toewijding aan ecologisch verantwoorde producten en hun minimale impact op het milieu. ECOstyle is het eerste bedrijf binnen de categorie met deze B Corp Certificering.

Het eigen laboratorium van ECOstyle is een belangrijke motor voor de duurzame productinnovaties van het bedrijf. In dit laboratorium wordt onder meer onderzoek gedaan naar het microbioom van de bodem. Een selectie van deze micro-organismen wordt toegepast in haar organische meststoffen. Dat zijn meststoffen die volledig zijn opgebouwd uit natuurlijke reststromen. Ook worden in het laboratorium specifieke micro-organismen gekweekt.

Innovatie als basis voor duurzame producten

Dat R&D de basis voor innovatieve duurzame producten is, blijkt uit de vele succesvolle producten die ECOstyle de afgelopen decennia heeft ontwikkeld. Zo introduceerde het bedrijf dit jaar de Bladcomposteerder, waarmee afgevallen bladeren in de border en moestuin versneld worden omgezet tot waardevolle compost. Voor dit product kreeg ECOstyle de GRS Duurzaamheids Award.

Hetzelfde laboratorium heeft ook bacteriën ontdekt en gekweekt die, in tegenstelling tot planten, stikstof direct uit de lucht kunnen halen. De bacteriën stellen de stikstof daarna via de bodem beschikbaar als voeding voor de planten. ECOstyle heeft deze bacteriën toegevoegd aan haar meststoffen. Het resultaat zijn sterke en gezonde planten en gazon met minder toegevoegde stikstof. Zo levert ECOstyle een bijdrage aan de stikstofproblematiek waar ook kunstmest een rol speelt. In de Bodemleven Booster, een product dat het bodemleven stimuleert en activeert, worden naast nuttige schimmels ook bacteriën en gisten gebruikt. Olijslagers-Kuip: “Innovatie zit in het hart van onze organisatie.

Door samen te werken met de natuur, en deze kennis te verwerken in onze producten, kunnen we de consument op weg helpen de juiste keuzes te maken én een voorbeeldfunctie in te nemen in de categorie.”

Meest duurzame industriële gebouw van Europa

Niet alleen de ECOstyle-producten zijn duurzaam, ook het kantoor en het magazijn onderscheiden zich op dit gebied. In 2016 werd het magazijn uitgeroepen tot het meest duurzame industriële gebouw van Europa. Zowel het ECOstyle kantoor als het magazijn zijn zo energiezuinig mogelijk gebouwd en zelfvoorzienend in energiebehoefte. Beide gebouwen zijn gevestigd op een bedrijventerrein dat voor maar liefst vijftig procent uit natuur bestaat.

“We hebben hier geen projectgroep voor duurzaamheid of ESG-afdeling; duurzaamheid zit in het DNA van ons bedrijf”, zegt Olijslagers-Kuip, die merkt dat steeds meer mensen een bewuste keuze maken voor de duurzame producten van ECOstyle. Om consumenten en retailers te helpen deze complexe materie beter te begrijpen, heeft het bedrijf de ‘School of Nature’ in het leven geroepen. Op dit e-learning platform kunnen consumenten en medewerkers van bijvoorbeeld tuincentra terecht om hun kennis over duurzaam tuinieren bij te spijkeren middels e-learnings, whitepapers of de podcast ‘ECO Tuin Talks’.

Steeds meer mensen tuinieren bewust

“Het is geweldig om te zien hoe vroegere vooroordelen over duurzame producten inmiddels nagenoeg zijn verdwenen. Mensen kiezen voor ECOstyle omdat ze de meest effectieve producten willen die ook op lange termijn bijdragen aan de gezondheid van plant, tuin en dier.”

Met de B Corp Certificering zet ECOstyle opnieuw een belangrijke stap in haar duurzame missie. “Steeds meer mensen kiezen bewust voor producten die niet alleen goed werken, maar ook bijdragen aan een gezonde planeet,” zegt Olijslagers-Kuip. “We zijn er trots op dat we die keuze kunnen faciliteren door onze producten en innovaties. Dit is slechts het begin van onze reis om de wereld een stuk groener te maken.”

Over ECOstyle

In 1967 zag aardappelteler Jan Zwart aan zijn eigen grond dat de nadruk op verhoging van de voedselproductie niet langer opwoog tegen de nadelige gevolgen van kunstmest. In de eerste jaren van wat later ECOstyle zou worden, schepte hij zelf de 25-kilozakken met organisch materiaal vol om ze daarna met de knecht in de vrachtwagen te laden. Oprichter Jan Zwart was een voorloper; hij startte zijn bedrijf vijf jaar voor de oprichting van Milieudefensie en de publicatie van The limits to growth, in Nederland beter bekend als Het rapport van de Club van Rome, beide in 1972. Die instelling heeft ECOstyle gemaakt wat het is: een toonaangevende speler op het gebied van natuurlijke oplossingen voor de natuur, met producten die verzorgen, beschermen en bestrijden. ECOstyle is actief in Nederland, België en Denemarken en biedt producten aan onder de merken ECOstyle, ECOstyle Professional, Vitalstyle en John & Co.


Toe aan nog meer groene content?

  • ECOstyle laat Black Friday groen kleuren

    ECOstyle laat Black Friday groen kleuren

    Lees meer 

  • ECOstyle krijgt B Corp Certificering voor haar merken ECOstyle, ECOstyle Professional, Vitalstyle en John & Co

    ECOstyle krijgt B Corp Certificering voor haar merken ECOstyle, ECOstyle Professional, Vitalstyle en John & Co

    Lees meer 

  • Plant nu biologische bloembollen voor meer bijen en biodiversiteit in het voorjaar

    Plant nu biologische bloembollen voor meer bijen en biodiversiteit in het voorjaar

    Lees meer 

Login

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account?
Maak gratis een account aan en geniet van vele voordelen.